3 Kasım 2017 Cuma

S7-1200 Encoder Kullanımı Örnek Uygulama

S7-1200 PLC İle Tek Faz Encoder Değeri Okuma Örneği
Siemens S7-1200 1212c modeli:

                                      Yüksek Hızlı sayıcı örneği, Encoder kullanımı örnek uygulaması

Yüksek hızlı sayıcı özelliği



Bağlantı Şeması

Encoder için üstünde kablo bağlantıları gösterilmiş.
Tek faz okuyacağım için sadece OUT A kablosunu Q0.0 pinine bağlıyorum.
TIA Portal v13 de yazdığım Ladder diyagramı ve PLC’nin donanımsal ayarları:
PLC modeli seçimi yapıyorum.



Soldaki Devices penceresinden PLC_1 sekmesine sağ tıklıyorum Properties’e giriyorum.
High Speed Counterde aşağıdaki ayarları yapıyorum.





Sağdan, teknolojiden CTRL_HSC seçilir










Program download simgesine tıklayıp programı yüklüyorum.
Type of the PG/PC interface den PIN/IE seçilir
PG/PC interface den Realtek PCIE seçilir start search seçilir PLC bulunur.
 İlk önce PLC device configuration penceresindeyken yükleme yapılır sonra Ladder programı yüklenir.





Encoder (Sinyal üretici) içyapısı:

Milin dönmesiyle ve ya ötelemesiyle bize sinyal üretir bu sinyalleri okuyarak biz de sistem hakkında bilgi sahibi oluruz.
Hassas olarak bize sinyal verirler ve enkoderin kendisi de çok hassastır darbelere, titreşimlere, manyetik alanlara karşı korumak gerekir.
Sinyaller kare ya da SinCos şeklinde de olabilir.

Rotary (Döner) ve Lineer (Doğrusal) tipleri vardır.
Milli (Shaft) ve Delik milli tip olarak bulunuyor

Algılama şekline göre de Optik algılayıcılı ve Manyetik algılayıcılı olarak tipleri vardır.

Gerçek pozisyonlarına göre de Artımsal (Incremental) ve Mutlak (Absolute) ikiye ayrılır.

Ürettiği dalga tipine göre Kare dalga üreten ve SinCos dalga üreticili tipleri vardır

Enkoderde Pulse sayısı çok önemlidir.
Örnek olarak 1 turda verdiği pulse sayısı bizim için belirleyicidir.
Dönmedeki pulse/ tur, PPR olarak belirlenmiş.

Enkoderin çıkış tipleri de değişiklik gösteriyor. Line Driver, Push Pull, Totem Pole tipleri vardır.7

Bazı enkoderlerde Alarm, Sensör çıkışları da vardır.

Bazı enkoderler haberleşme Protokollerine sahiptir.
Örnek olarak Seri haberleşme, Profibus, CANbus.

Enkoder alırken de Koruma sınıfına dikkat etmeliyiz.

Optik Encoder:

Bir ışık ile dönel plakadaki açılmış yarıklardan geçen ışığın algılanarak sinyal üretilen Encoder tipidir

Artımlı (Incremental) Encoder:

Bir turda yani 360 derece dönüşte bir reset palsi üretir.
Enerji kesilip geldiğinde açı, konum bilgisini öğrenemeyiz. Enerji geldiği anda o konumu 0 konumu gibi algılar.
Anlık olarak açı değerini öğrenmek istersek de bir tur döndürüp reset palsinden sonra öğrenebiliriz.

Mutlak (Absolute) Encoder:

Encoder GRAY kodu ile kodlanmış olarak çalışır. İstenilen her an Enkoderin açı değeri okunabilir.
Enerji kesilip geldiği anda da konumunu, açısını öğrenebiliriz.
Mildeki döner plakada özel bir desen çizilmiştir bu desene göre bize sinyal verir.





Diğer yazılarım:

Sinamics V20 Modbus RTU Modbus RTU ile kontrol edilmesi ile ilgili paylaşımımda da PLC den Modbus kontrolü ile sürücünün açıp kapama, frekans değişimini anlatıyorum.

Dop-B HMI ile S7-1200 plc Modbus RTU Kontrolü, HMI master PLC slave olarak örnek uygulama yapıyorum.

HMI kullanarak RS485 alt yapısını üzerinden plc kontrol edilmesi uygulamasını anlattım.

S7-1200 PLC ve Delta DVP14ss2 PLC iki plcyi Modbus RTU üzerinden haberleştirdim.

Arduino MPU6050 Gyroscope ve Accelerometer kullanımı ve örnek kodlar bulunuyor.

Delta DVP14ss2 PLC ve Dop-B HMI Modbus ASCII üzerinden iki kablo ile haberleşmesi örneği
Anlattım.

Delta PLC DVP14ss2 plc Step motor kontrol ve sürümü işlemini anlattım.
(Leadshine Microstep Driver M542 Modelli sürücü ile)

Delta PLC DVP14ss2 PLC bağlantı şeması Bağlantı kablolarını anlattım.

S7-1200 Encoder Kullanımı





1 yorum: